perjantai 6. helmikuuta 2015

Käytännön myyntityö TOP

Työharjotteluni R-kioskissa


1. Heips! Olin myyntityön harjottelussa kauppakeskus Sellon R-kioskeissa noin kolmen viikon ajan.
Sellossa on siis kaksi R-kioskia, jotka ovat molemmat saman yrittäjän  franchising ketjuliikkeitä.

R-kioskin tavoitteena on palvella hyvin ja nopeasti asiakkaitaan.
Vaikka R-kioskit ovat lähekkäin, niissä oli silti hyvin erilainen asiakaskunta. Ulko kioskissa, joka on bussi pysäkkien ja juna-aseman vieressä, kävivät ihmiset suurimmaksi osaksi lataamassa hsl-korttejaan ja hakemassa kahvia sekä pullaa.
Sellon sisällä olevalla kioskilla taas kävivät asiakkaita jotka pelasivat veikkauksen- ja toton pelejä, ostivat konserttilippuja, tupakkaa yms.

R-kioskissa on niin paljon erilaisia tuotteita ja palveluita, että myös kilpailijoita riittää. R-kioskit myyvät matka- ja tapahtumalippuja, postipalveluita, syötävää ja juotavaa, prepaid-liittymiä, lahjakortteja jne.

2. Miten palvelin asiakkaita? 

Kun asiakas astuu sisään ovesta, hymyilen ja tervehdin reippaasti että asiakkaalle tulee tervetullut olo.
Jos asiakas näyttää siltä, että hän etsii selvästi jotain, kysyn että voinko auttaa häntä. Yleensä asiakkaat tietävät mitä etsivät ja tulee suoraan kassalta kysymään.
Asiakas tuo tuotteensa kassalle ja samalla kun otan tuotteista hintoja, niin kysyn että saisiko olla vielä jotain muuta ja kerron hyvistä alennuksista esim. kahvin kanssa saisi pullan vain 40 senttiä kalliimalla. 
Yleensä asiakas ostaa tuotteen jota lisämyyn hänelle ja siitä tulee hyvä fiilis!

Haluan kohdella asiakkaita niin, että he tuntevat olonsa välitetyksi, oli sitten hyvän- tai huonotuulinen asiakas.

Maksutilanteessa kysyn asiakkaalta maksaako hän käteisellä vai kortilla, mutta yleensä asiakas ehtii antaa jo korttia tai rahoja ennenkun ehdin kysyä.
Lopuksi kysyn asiakkaalta haluaako tämä kuittia tai pientä pussia jos ostoksia on paljon ja toivotan hyvät päivän jatkot.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti